torstai 27. joulukuuta 2012

Keskimääräinen toimitusaika

Viime vuoden loka-marraskuun vaihteessa kun tilasin Cannondalen, toimituspäivän piti olla huhtikuun alussa. Noh, eihän kukaan pysty pyörää millään siinä ajassa tekemään, joten toimitus myöhästyi parilla kuukaudella.
Tällä kertaa kun tilasin pyörän, luvattiin se minulle helmikuun puolessa välissä. Mutta nyt sainkin vuorostaan yllättyä positiivisesti, sillä pyörä tulikin jo tänään! Eli noin kaksi kuukautta etuajassa. Toisin sanoen keskimäärin pyörät tulee silloin kun luvataan:)

Olisikohan tämä joulun odotetuin lahja?

Pyörä oli kaikin puolin positiivinen yllätys. Runko oli luonnossa vielä hienompi kuin kuvissa, muotoiluun on todella nähty vaivaa ja viimeistely on italialaisittain kohdillaan. Painoa pyörällä oli suoraan paketista otettuna melko tarkkaan 10kg (ilman polkimia ja juomapullotelineitä). Kiekoissa ja putkiosissa on vielä paljon kevennettävää. Mutta muilta osin pyörää on paha enää kevennellä.


Kiekot saivat heti pienen laihdutus kuurin, kun heitin painavat sisärenkaat menemään ja laitoin tilalle Stanin -litkut. Samalla lainasin cyclocrossistani hieman kevyemmän satulatolpan ja korvasin alkuperäisen satulan alkutalvesta tuunamallani Sellen SLR -satulalla. Tämän jälkeen puntari näytti enää 9,8kg, vaikka painoa oli tullut n. 400g lisää polkimista ja juomapullotelineestä. Pyörän paino ilmoitetaan yleensä ilman polkima ja telineitä, joten tässä tapauksessa pyörän paino on n. 9,4kg. Painon saa kevyemmillä kiekoilla ja putkiosilla helposti 9,0 kiloon ja se on jo aivan hyvin 29 jäykkäperäiseltä. Renkaistakin saa helposti viilattua painoa pois. Geaxin Saguarot painaa 700g paikkeilla, joten vaihtamalla saman merkin Barro Racet 450g, painoa lähtee pois aika kivasti.

Sram XX1 -takavaihtaja

Sramin uusi osasarja vaikutti siltä mitä pitikin. Kaikista osista näkee, että ne on tarkoitettu kovaan ajoon. Takavaihtaja oli itse asiassa järkyttävän iso luonnossa, perinteiseen X0 verrattuna rakenne oli puolta jykevämpi. Takavaihtajan häkkiä liikuteltaessa saa tosissaaan käyttää voimaa, joten eikähän se jaksa pitää ketjun kireänä, vaikka vauhti polulla pääsisikin kasvamaan. Vaihtajan toiminta oli yhtä jämäkkä kuin Sramin perinteisissä 2x10 -sarjoissa. Mutta tällä kertaa vaihto tapahtui todella herkästi, pieni liike vaihtajassa vaihti vaihteen välittömästi. Vanhassa tarvittiin paljon isompi liike. Lyhyemmän liikkeen ansiosta yhdellä liipaisulla pystyy vaihtamaan 4 vaihdetta kerralla isommalle rattaalle. Joten ylämäen tai muuten vain hitaamman kohdan yllättäessä riittävän pieni vaihde löytyy "käden käänteessä".

Yksinkertainen on kaunista.
 Kammet oli varustettu 30 piikkisellä eturattaalla. Tämä kyllä joutuu ensimmäisenä vaihtoon, sillä näillä välityksillä 40km/h vauhdissa saa pyörittää jo ihan tosissaan. Pienimmällä vaihteella joutuu vuorostaan jo kävelyvauhdissa nostamaan kadenssin 100. Meikäläisen reisille olisi varmaan joku 34-36 sopiva eturatas.

2 kommenttia:

  1. Aivan järjettömän hieno tuo Wilier! Ja vieläpä sillä ainoalla oikealla värimaailmallakin. Otapa joskus talvella viikonloppu aikaa, niin käydään testaamassa, kuinka tuo soveltuu oululaisille talvipoluille.

    VastaaPoista
  2. Kiitos ja joo, pitääpä tulla käymään. Täällä on vähän nihkeästi talvipolkuja, joten polkuominaisuudet on vielä testaamatta.

    VastaaPoista