maanantai 22. elokuuta 2016

Trek Emonda SL6

Postin keltainen perusmaantiemankeli valkoisella "niskatuella" - Ei voi olla kovin häävi!
Väärin!

Runko ja osat


Valkoinen "niskatuki" on onneksi nyt jo vaihtunut mustaan.
Pyörä on tosiaan ihan perus maantiepyörä. Runko on 500 sarjan hiilikuitua. Eli ei mitään super kevyttä kuin kalleimmissa SLR malleissa, jotka on keveimpiä maantiepyöriä tällä hetkellä. Toisaalta 500 sarja on aavistuksen mukavampi ja teoriassa vähän kestävämpi. Painoa koko pyörälle tuli 7,3kg (sis. polkimet ja telineet)
Osasarja on kokonaisuudessaa Shimanon Ultegra takapakkaa ja ketjuja myöden. Olen kauan ajanut Campagnololla ja voisin vieläkin ajaa, kunhan voimansiirron uusiminen ei olisi vain niin kallista. Ultegra toimii lähes yhtä hyvin ja parin viikon totuttelun jälkeen olen ominut Shimanon vaihtajan toiminnan, eikä peukalo enää hae vaihtajavipua kiihdyttäessä. Veikkaan että Ultegra häviää Dura Acelle ainoastaan painossa? Vai onko joku huomannut eroa toiminnassa?
Pro PLT Ergo 420
Ohjaustangon vaihdoin heti. Olen aina ajanut ergo-tankoilla, joissa yläotte on litteä. Pyöreä ohjaustanko tuntuu heti oudolta ja epämukavalta. Pieni askel kukkarolla, mutta suuri harppaus mukavuudelle. Suosittelen!
Bontrager Paradigm RL

Satulakin lähti vaihtoon. Mukana tuli periaatteessa hyvä Paradigm R, mutta jotenkin siitä ei saanut sopivaa asentoa aikaiseksi. Tätä Paradigm RL mallia uskallan suositella, ihan samalla viivalla muiden huippu merkkien (Selle Italia, Specialized) kanssa.
Time Xpresso 4
Päätin pyörän vaihdon yhteydessä luopua Garmin Vectoreista ja siirtyä Stagesin tehomittariin. Vectoreissa ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta koska tykkään reissata ulkomailla pyörän kanssa, niin siellä Vector on epäkäytännöllinen. Jostain syystä Vectorien kanssa menee aina 2-3 lenkkiä säätäessä, jos ne on ollut irti. Stagesin kanssa ei pitäisi olla tätä ongelmaa.
Eli nyt kun olin taas vapaa valitsemaan uudet polkimet, niin halusin kokeilla jotain erillaista. Timen Xpressoja on kehuttu mukavuudeltaa ja painoltaan. Painoa tosiaan niillä ei ole juuri mitään 80€ polkimiksi. Ja tuntuu ne jotenkin erillaiselta, en osaa tarkalleen sanoa mikä sen tekee, mutta tukeva ja vakaa ote niissä on. Kengän irrottaminen polkimesta on vähän vaikeampaa.

Ajo ominaisuudet

Heti ensi polkaisulla huomasi eron - pyörä on vakaa ja tukeva. Kotitiellä on on uusi asfaltti, joten mukavuudesta ei heti voinut sanoa mitään. Kun pääsin vanhalle asfaltti pinnalle, niin hymy leveni entisestään. Runko pyöristi tien halkeamat ja routakuopat uskomattoman hienosti. On varmasti mukavia aeropyöriä, mutta minulle ei enää sellaista tule. Pyörän runkoputket on parempi olla litteitä vaakasuunnassa kuin pystysuunnassa. Tällä tavalla pyörästä saa tukevan, mutta pyörä voi silti olla mukava.
Litistetyt putkiosat lisää mukavuutta
Toinen merkittävä ero entiseen aeropyörään on pyörän käyttäytyminen tuulessa. Sitä ominaisuutta valitettavasti jouduin testailemaan lomani aikana useaan otteeseen. Outoa oli huomata, kun tuuli otti ensin kehoon ja sitten vasta pyörään. Aeropyörällä tuulen huomaa heti ohjauksesta ja sai tosissaan pitää tangosta kiinni. Emonda ei sivutuulesta välittänyt vaan jatkoi samaan suuntaan.
Onnistuneen geometrian huomaa myös mutkissa. Wilierissä en oikein koskaan saanut luottoa keulaan, luulin että vika oli minussa, mutta Emondalla uskalsin heti taittaa teräviinkin risteyksiin. Mielenkiinnolla odotan millainen pyörä on mutkaisilla serpentiini alamäillä. Ehkä ensi kerralla en ole enää porukan surkein laskia?

Summa Summarum:

Ehkä hintalaatu suhteeltaan paras pyöräni ikänä. Runko on tukeva, vakaa ja mukava. Paino on riittävän alhainen 7.3kg. Ja aikuisten oikeasti Ultegrahan toimii riittävän hyvin kaikkien tarpeisiin. Viimeinen silaus vielä ohjaustangolla ja satulalla, niin pyörä on valmis mihin vain :) Kunhan vain maantiekelit jatkuisi mahdollisimman kauan!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti