sunnuntai 18. lokakuuta 2015

Avopolkimet

Minä ja todennäköisesti joku muukin on kiinnittänyt huomiota Jukka Vastarannan kuviin, jossa hän ajaa avopolkimilla. Täytyyhän siinä olla joku merkittävä syy, että joku ajaa niin jäätävän rumilla polkimilla. Aloin tutkia asiaa ja taustalta löytyikin aika paljon tutkimuksia ja teorioita avopolkimien hyödyistä.
Tutkimuksien mukaan avopolkimilla saadaan sama teho ulos ja teknisetkin polut pitäisi onnistua avopolkimilla, joten voisi olla perusteltua ajaa pelkästään avopolkimilla. Mutta jo muutama lenkki riitti karistamaan moiset ajatukset. Itse tulen ajamaan aina kisoissa lukkopolkimilla, mutta varmasti tulen lisäämään avopolkimilla ajoa harjoituksissa.
Alla olevasta linkistä voit lukea tarkemmin miksi kannattaisi ajaa avopolkimilla. Tämä blogi teksti summaa vain asiat lyhyesti, jotta pääsisit alkuun avopolkimien hyödyistä.



Avopolkimet pistää silmään pahasti, mutta jotain hyötyä niistä pitäisi olla

Taloudellisuus

Perinteisen ajatusmallin mukaan jalan eri lihakset työskentelee vain tietyissä kammenpyöräytyksen vaiheissa. Eli yläasennosta lähdettynä ensin pakarat klo 12-3 ja etureidet siitä eteenpäin jne...
Kuitenkin lihasaktiivisuutta testatessa pyörityksen aikana lähes kaikki lihakset työskenteli alas polkaisun aikana, myös takareidet. Nostovaiheen aikana ainoastaan penikkalihas työskenteli tehokkaasti.
Eli elimistölle luonnollisinta ja taloudellisinta on työskennellä vain painamalla poljinta. Pelkästään lukkopolkimilla ajaessa elimmistö vähitellen "oppii" myös nostamaan ja koukistamaan jalkaa ala-asennossa. Tästä ei kuitenkaan tutkitusti saa mitään merkittävää tehonlisäystä, mutta hapenkulutus kasvaa. Tässä testi asiaan liittyen: https://www.youtube.com/watch?v=CNedIJBZpgM

Oma ajatukseni heräsi avopolkimien hyödyistä liittyen lihaksen aineenvaihduntaan/laktaatin poistoon. Lihaksen aineenvaihduntahan vaatii, että se rentoutuu ja jännittyy pumpatakseen lihakseen uutta verta. Jatkuva lihasaktiivisuus koko pyörityksen aikana estää tämän pumppuefektin. Joten jos kärsit korkeista laktaateista (niin kuin minä) kannattaa kokeilla ajaa avopolkimilla. Muutamien lenkkien tuntuman perusteella tässä voi olla perää, jalat tuntuivat "freesimmältä" kovempaakin ajettaessa.

Rasitusvammojen ehkäisy

Turvallisinta jaloille on polkaista tehokkaasti alaspäin pakaroita hyödyntäen. Taka- ja etureisillä tuotettu voima kuormittaa eniten polvea. Pyörityksen alaosan ja noston vaiheessa tuotettu voima kuormittaa siis tarpeettomasti polvia. Avopolkimet korostavat paremmin pakaroiden käyttöä poljettaessa, koska et voi hakea lisävoimaa nostovaiheesta.
Lisäksi avopolkimilla jalka hakeutuu luonnollisimpaan paikkaan polkimilla. Muutaman avopolkimilla ajetun lenkin jälkeen voitkin huomata, että klossi on väärässä paikassa. Poljin kannattaa pitää mahdollisimman keskellä jalkapohjaa, jolloin tasapaino on parhaimmillaan ja pakaroiden käyttö helpottuu.

Hyödyt maastossa

Pyörää tulisi ajaa siten että painopiste olisi koko ajan lähellä keskiötä. Paljon näkee että joko istutaan penkillä paino takana tai sitten nojataan liiaksi käsille. Avopolkimet pakottaa pitämään painon jaloilla, muutoin jalat luistavat polkimilta.
Myös oikeilla tekniikalla tehty bunny hop onnistuu ilman lukkoja, kunhan painon siirto tapahtuu oikea-aikaisesti.

maanantai 5. lokakuuta 2015

Kunto ja kalusto samassa paketissa, mutta eri päivänä

Mitäs ihmettä kesä meni jo ja kisat kisattu. Pari viimeistä kisaa meni keskimäärin hyvin, toisessa oli hyvä jalka ja toisessa kesti välineet. Tosin parempi mieli olis voinut jäädä, jos ne olis sattunut osumaan samaan kisaan.

Hyvinkään XCO oli se hyvän jalan kisa. Johdin kisaa vielä 5 kierroksen jälkeen, mutta sitten luontoäiti puuttui peliin! Teroitti kiven ja laittoi sen minun ajolinjalle > Takarengaspuhki ja huoltoon puoli kierrosta. Lopputulos DNF. Aavistuksen harmittikin, kun meno tuntui helpolta ja ensimmäinen XCO cupin voittokin kävi jo mielessä.

Valkeakoskella SM marathonilla välineet kesti hienosti, mutta meno oli tahmeaa alusta loppuun asti. Jaksoin sentään maaliin, mutta varsinaista lentoa ei ollut missään vaiheessa. Alla oleva kuva kertoo kaiken. Suu mutrulla ja silmät sumeena.

Kuitenkin jälki käteen ajateltuna 2015 oli hieno. Paikoin löytyi kulkua ja kisaaminen tuntui aina mukavalta. Suomen mestaria ei musta taida koskaan tulla, mutta uskon silti ettei kaikkia vielä ole annettu. Sen takia on valtava motivaatio alkaa reenaamaan ensi kautta varten. Uudet kuviotkin ensi kaudelle alkaa pikku hiljaa selviämään ja ne myös antaa lisää potkua räntäsateeseen.

Iso kiitos vielä kaikille kisajärjestäjille ja kisailijoille. Phantomin sanoin: "ilman teitä ajaisin täällä yksin".